Wyzwanie: miesiąc bez cukrów prostych. Motywacja, zamienniki

Cześć, misie <3

DSC_0066

Cukry proste, to węglowodany, a węglowodany należą do najważniejszych składników odżywczych. Zatem dlaczego nie warto jeść batoników i ciasteczek? O tym w dalszej części wpisu.

Idąc na bieżni na siłowni i słuchając muzyki, postanowiłam, że do końca marca nie zjem nic słodkiego. Decyzja zapadła nagle, był w poniedziałek, o ile dobrze pamiętam. Dzisiaj jest już czwarty dzień, w którym nie sięgnęłam po żadną czekoladę. Dołączacie do wyzwania? Możecie spróbować od pierwszego marca dla ułatwienia.

Zapytałam chłopaka czy chciałby dołączyć do wyzwania. Nasza krótka rozmowa potoczyła się w ten sposób:

– Dołączysz do wyzwania?

– No mi będzie ciężko z tym wyzwaniem, kotek…

– Dlaczego?

– Bo lubię sobie zjeść CZASAMI batonika proteinowego po treningu.

W końcu się zgodził. Wcale nie jest trudno odmówić sobie batona czy też pudełka ciastek (ok, może teraz przesadziłam). Wymaga to tylko wprawy. Wczoraj przyjechał w odwiedziny mój dziadek i jak to zwykle bywa przywiózł ze sobą słodycze w podarunku. Otworzył swoją sakwę i wyciągnął na stół tzw. “ciepłe lody”, wiecie o czym mówię? Tą pyszną piankę z polewą czekoladową… Ale nie zjadłam, ani jednego, nie dałam się. W dodatku dostałam jeszcze całe opakowanie czekoladowo – pomarańczowych fasolek, które uwielbiam! Czym prędzej zapakowałam je do ostatniej szuflady w komodzie i wepchnęłam jak najgłębiej, żeby nie kusiło!

Jak zatem zmotywować się do nie jedzenia cukrów prostych? Należy sobie uzmysłowić, że cukry proste nie mają w sobie ŻADNYCH wartości odżywczych i witamin, powodują nadwagę, odkładają się w postaci tłuszczu i poza tym, że są smaczne (oj, tak), to taki cukierek czy też baton wypełniony jest barwnikami i substancjami smakowymi. Są to puste kalorie, które nie dają nam niczego.

Jakie są minusy spożywania cukrów prostych w słodyczach?

  • bomba barwnikowa
  • powodują otyłość
  • odkładają się w postaci tłuszczu
  • nie mają wartości odżywczych
  • nie mają witamin
  • nie mają błonnika
  • powodują próchnicę
  • przyczyniają się do magazynowania wody w organizmie
  • powodują różnego rodzaju choroby w tym cukrzycę oraz nadciśnienie

W czym znajdziemy cukier prosty?

  • czekolady, batony, cukierki, pączki, drożdżówki itp.
  • napoje gazowane, soki słodzone
  • smakowe jogurty, mleka
  • owoce (mimo, że owoce są bogate w cukry proste, nie należy ich eliminować z diety – pamiętajcie)

Nie lubię, kiedy człowiekowi mówi się, że czegoś nie warto robić, ale kiedy słyszę o konsekwencjach spożywania cukrów prostych, to wiem, że w tym przypadku ci, którzy nas przed tym przestrzegają, mają rację.

DSC_0069

Chciałabym jeszcze poruszyć temat uzależnienia od cukrów. Dlaczego czasami jest tak, że musimy zjeść coś słodkiego, inaczej wybuchniemy? Cukier działa podobnie jak różnego rodzaju narkotyki – uzależnia. Jedząc coś słodkiego podnosi się poziom hormonów szczęścia. Podobno nasz organizm się do tego przyzwyczaja i chce więcej. Powiem Wam, że kiedyś miałam taki okres, gdzie zupełnie nie ciągnęło mnie do słodkości do czasu aż sięgnęłam po nie. U mnie z cukrem jest tak, że kiedy sięgnę po paczkę żelek, to wiem, że sięgnę jutro po kolejną. Wpadnę, przepadnę i zacznę swój mały ciąg narkotykowy. Dlatego też, gdybym wczoraj zjadła jednego ciepłego loda, to nie skończyłoby się tylko na nim.

Dlatego też mam nadzieję, że wytrwam, na pewno na mojej drodze znajdą się pokusy, ale trzeba z nimi walczyć, inaczej nasze miesięczne wyzwanie nie nazywałoby się wyzwaniem, prawda?

A jeśli ktoś chciałby zredukować ilość spożytych cukrów prostych, to proponuję półtora litra soku bądź coli zamienić na półtora litra wody (jedna butelka coli ma 400 kcal!).

A teraz na szybko, kilka zamienników cukrów prostych:

  • jogurcik o smaku truskawkowym – jogurt naturalny z owocami (mogą być świeże, mrożone) albo z musli
  • cukier w herbacie – stewia (naturalny i zdrowy zamiennik cukru). Ja nie słodzę herbaty w ogóle, w zimne dni lubiłam bardzo miód, ale od ponad miesiąca nie słodzę niczym.
  • cukierki, batoniki, ciasteczka – własnoręcznie robione batoniki musli np., bądź owoce
  • napoje gazowane, cola, pepsi – wyciskany sok, nie kupny, WODA – pamiętajcie, że najlepiej gasi pragnienie woda
  • jeśli macie ochotę na przekąski w ciągu dnia, to proponuję orzechy – są kaloryczne, są tłuste – owszem – ale lepiej zjeść garść orzechów, niż burgera

 Jeszcze mogę się z Wami podzielić małym patentem. Kiedy wręcz latam po pokoju, bo chcę zjeść coś okropnie niezdrowego, to robię sobie wielki kubek latte, wypijam i mój narkotyczny głód zostaje pokonany – a tak przy okazji właśnie piję kawę :)

P.S niedługo opublikuję szybki, zdrowy i niedrogi przepis na kulki z amarantusa. Czekajcie cierpliwie :)

To, co dołączysz do wyzwania? Forma do lata sama się nie zrobi :) Buziaki!

(Visited 240 times, 1 visits today)
  • BARDZO POZYTYWNY WPIS! hmm..na cały miesiąc to tak ciężko odmówić sobie słodyczy, ale…natchnęłaś mnie do innego wyzwania :) postaram się do końca przyszłego tygodnia nie sięgnąć po żadne cukierki, batoniki itp…. będzie ciężko, ale muszę uwierzyć, że dam radę 😀 poza tym, słodkości tylko dobrze pachną i smakują, a ja po nich robię się jeszcze bardziej głodna 😀
    te orzechy są przepyszne ♥
    pozdrawiam i życze powodzenia :*
    stylowana100latka.blogspot.com

    • Dziękuję za miły komentarz :)
      Nawet staram się nie myśleć, że to ponad cztery tygodnie, a za mną dopiero 4 dni! Pewnie będzie ciężko nawet ten jeden tydzień, ale Tobie również życzę powodzenia! Daj znać, jak poszło :)

  • Ja zrezygnowałam z cukru już dawno. Często osoby, które są wręcz uzależnione od cukru i ciężko im z niego zrezygnować mają przerost candidy. Candida karmi się cukrem i gdy jej nie karminy owym cukrem zaczyna się go domagać. Trzeba wziąć się w garść i zagłodzić tą paskudę, żeby nie siała nam spustoszenia w organizmie. :)

    • Nie od dziś wiadomo, że lepiej dla naszego zdrowia będzie, jeśli ograniczymy cukier :) Fajnie, że coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę.